söndag 7 juli 2013

Pyttipanna och lin / The "Pyttipanna" shawl and flax


Pyttipanna

Jag har inte alls hakat på trenden med att sticka Pyttipannan, en sjal som blivit alldeles vansinnigt populär och som alla verkar sticka! Men, så tänkte jag att jag i allmänbildningens namn i alla fall skulle ta och göra en! Om inte annat så för att lära mig tekniken. 

Pyttipannan är en sjal designad av Maria Samuelsson, som har bloggen garnomera. Den kan i princip stickas i vilket garn och med vilka stickor som helst, vilket gör den väldigt praktisk såtillvida att man kan sno ihop en av det man har hemma. Det är ett mönster som är lätt att förstå och man lär sig det väldigt snabbt utantill. Sjalen stickas som en lång remsa med uddar som man sedan plockar upp maskor längs med och formar med hjälp av förkortade varv. 
De saker man behöver behärska för att kunna sticka en Pyttipanna är:
  • Stickad uppläggning (alternativt "vanlig" uppläggning)
  • Räta maskor
  • Aviga maskor
  • Omslag
  • Dubbla omslag
  • Sticka två räta tillsammans
  • Sticka räta maskor genom bakre maskbågen
  • Lyfta maskor rätt
  • Lyfta maskor avigt
  • Maska av
För de förkortade varven sedan så behöver man också kunna det som man på engelska kallar SSK, vilket är en förkortning för slip-slip-knit, och som går ut på att man lyfter två maskor rätt efter varandra och sedan stickar dem tillsammans genom den bakre maskbågen. 
Det finns en mängd instruktionsvideos om alla de här teknikerna på YouTube och det är lätt att söka och hitta dem där. 

Jag satte mig och stickade en Pyttipanna i ett sockgarn som jag färgat själv (se inlägg "Mer garnfärgning och frågor & svar") och såhär blev resultatet:


Jag använde stickor 4 mm och till avmaskningen (jag gjorde en i-cordavmaskning) använde jag stickor 3 mm. 


När man stickar saker och ting, men kanske framförallt sjalar och sånt som har ett mönster som består av hål av olika slag (spets, med andra ord) så är det alltid bra att blocka sin stickning. Det betyder att man blöter upp den i vatten (man kan ha i lite tvättmedel eller en mild tvål också om man vill) och sedan försiktigt kramar ur vatten ur den, lägger den på en handduk på golvet, rullar ihop det hela till en stor rulle som man sedan trampar på, för att på ett så skonsamt sätt som möjligt krama ur så mycket vatten ur det stickade som möjligt. Sedan nålar man upp det man stickat på ett underlag. Det kan vara på en säng eller på speciellt blockningsmattor, jag använder dock vardagsrumsmattan som är tjock och lätt att sätta nålar i, plus att den ligger stabilt på golvet så att jag kan sträcka ut stickningen så som jag vill utan att mattan rullar ihop under stickningen. 
Sedan får den ligga där till den har torkat och då tar man loss den och sen är den blockad. 


Blockningen gör att mönstret framträder på ett helt annat sätt och det ger också stadga och struktur åt stickningen. 

Lin

Jag har en längre period planerat att sticka en kofta till min mamma. Nu har jag äntligen hittat garnet till den! Jag och min sambo var häromdagen i Märsta och kikade in på Textilcentrum som ligger i centrum där. Det är en väldigt trevlig butik med ganska mycket garn (de har även en andra butik i Märsta, bara cirka 300 meter från den i centrum) och även om de inte har så mycket "lyxgarner" som Malabrigo och Cascade och sånt, så finns det ett väldigt bra utbud och man kan alltid hitta något man vill ha. 


Garnet jag sprang på och som jag vet kommer bli perfekt till det här projektet är ett lingarn från Marks & Kattens, och jag hittade det i två olika färger som jag tror kommer kontrastera varandra på ett bra sätt. Jag fick även med mig ett par nystan Fame, även det från Marks & Kattens, som är tänkta att bli en sjal så småningom. 


Jag håller på att skissa på ett mönster för en kofta nu, så får vi se när jag kommer igång med att sticka provlappar och så. Det ska bli väldigt spännande!

Sticka lugnt!

/ Stefan



The "Pyttipanna" shawl

I haven't really caught on to the trend of knitting the "Pyttipanna"* shawl even though it's becoming immensely popular and it seems as if everyone is knitting one! But, in the name of general knowledge I decided to make one, if nothing else so at least to learn the technique. 

The "Pyttipanna" shawl is designed by Maria Samuelsson, who's the person behind the blog garnomera. You can knit it in basically any yarn and with any knitting needles, which makes it a very versatile pattern since you can knit it with what you happen to have at home. It's not a pattern that's difficult to understand and you memorise it very quickly. You knit the shawl's lace edge as a long strip and then you pick up stitches along the side of it and form the shawl using short rows. 
The things you need to be able to do to knit a "Pyttipanna" shawl are:
  • Knitted cast-on (alternatively long-tail cast-on)
  • Knit stitch
  • Purl stitch
  • Yarn over
  • Double yarn over
  • Knit two together
  • Knit through the back loop
  • Slip as if to knit
  • Slip as if to purl
  • Bind-off
For the short rows you also need to be able to do an SSK, which is short for slip-slip-knit and where you slip two stitches in a row as if to knit and then you knit them through the back loop.
There are a lot of videos on YouTube on how to do all of these techniques and it's really easy to search for them there. 

I sat down and knitted a "Pyttipanna" shawl in a sock yarn that I've dyed myself (see the blog entry "Mer garnfärgning och frågor & svar") and here it is:


I used 4 mm needles (US size 6) and for the bind-off (I did an i-cord bind-off) I used 3 mm needles (in between US size 2 and 3) .


When your knitting things, and maybe even more so with shawls and things that have a pattern that's made up of holes of any kind (i.e. lace) it's always good to block it. That means that you'll be soaking it in water (you can add a mild soap or a wool detergent if you'd like) and then gently squeeze it to get some of the water out. Then you put it on a towel and roll it up and then you step on it. That way you squeeze the water out of it in a gentle way and don't risk it felting. The you pin it onto something, it can be a bed or a special blocking mat. I use the living room carpet since it's rather thick and easy to pin things to, plus that it's stable and doesn't roll up from stretching the knitting on top of it. 
Then you just leave it there until it's dry and then take out all the pins and then it's blocked. 


The blocking makes the pattern appear more clearly and gives the knitting more fastness and helps it keep it's structure.


*"Pyttipanna" is a dish made up of diced potatoes, onions and meat that you serve with a fried egg and pickled beetroot. 

Flax

I've been planning to knit a cardigan for my mother for a long time. I've finally found the perfect yarn for it now! My partner and I where in Märsta (outside Stockholm) the other day and we went to the store Textilcentrum that's located in Märsta center. It's a very nice shop and they have quite a lot of yarn (they also have a second shop in Märsta, only about 300 metres from the one in the center) and even though they don't have any "luxury yarns" like Malabrigo or Cascade and things like that, they still have a very good assortment and you can always find something that you like. 


The yarn that I found and that I know will be perfect for this project is a flax (linnen) yarn from Marks & Kattens and I found it in two colours that I think will look great together. I also got a pair of skeins of Fame, also from Marks & Kattens, that I think I'll make into a shawl at some point. 


I'm drawing up a pattern for a cardigan as we speak, and hopefully I'll be able to start knitting swatches soon. I'm really looking forward to it!

Happy knitting!

/ Stefan








2 kommentarer:

  1. Kanske inte lyxiga garner, men jag har aldrig gått ut ur butiken i Märsta tomhänt! Och det är min närmsta LYS så jag är glad så länge den finns kvar.

    SvaraRadera
  2. Jag stickar också en pyttipanna nu fast jag nästan hade lovat mig själv att aldrig göra det eftersom så himla många redan har gjort det! Ingår nog trots allt i en stickares allmänbildning numera!

    SvaraRadera