onsdag 6 november 2013

Jordhalsduk och julstickning / Earth Scarf and Christmas Knitting


Jordhalsduk


I senaste numret av tidningen The Knitter så hittade jag ett mönster av Mary Henderson som heter Earth Scarf. Det är en halsduk i varma toner som stickas i det man på engelska kallas "linen stitch" (jag är osäker på vad det heter på svenska). Halsduken stickas i det underbara garnet Felted Tweed DK från Rowan med stickor 5 mm. 
Jag kunde inte hålla mig. Jag beställde garn från Garnkorgen, som med sin utmärkta service levererade garnet i princip omgående och sedan var det bara att sätta igång! 

"Linen stitch" stickas som följande:

Börja med ett ojämnt antal maskor, t.ex. 21.

V 1: *1 rm, lyft nästa m med garnet framför arb* upprepa till det återstår en m, 1 rm
V 2: 1 rm (kantmaska), *1 am, lyft nästa m med garnet bakom arb* upprepa till det återstår två m, 1 am, 1 rm

Förkortningar:
v = varv
m = maska
rm = rät maska
am = avig maska

Regeln är alltså att man lyfter varannan maska (avigt) och att man alltid har garnet på arbetets rätsida när man lyfter en maska. 

Detta bildar ett slags struktur som påminner om ett vävt tyg, snarare än stickning. Arbetets baksida påminner mycket om mosstickning.



Julstickning


Hur går det med all julstickning? Ligger ni liksom jag efter och inser att ni inte kommer hinna i år (heller)? 
Jag var väldigt ambitiös och bestämde mig inför förra julen att jag skulle sticka tröjor till alla. Jag hann inte göra en enda tröja! Men, under året som gått har jag hunnit avverka tre stycken julklappströjor, så jag tror att det får bli mindre julklappar och att tröjorna får pytsas ut under året sedan istället. Att stressticka är verkligen inte min melodi! 

Sticka lugnt!

Stefan




Earth Scarf


In the latest edition of the knitting magazine The Knitter I ran across a pattern by Mary Henderson called Earth Scarf. It's a scarf in warm and earthy shades that's knitted in linen stitch in the wonderful yarn Felted Tweed DK from Rowan and with 5 mm knitting needles (US size 8). 
I could not not knit this. I ordered the yarn from  Garnkorgen, who with their excellent service sent me the yarn immediately and then all I had to do was to start knitting!

Here's how to knit linen stitch:

Start with an uneven number of stitches, for example 21. 

R 1: *k1, wyf sl1* repeat to last st, k1
R 2: k1 (edge stitch), *p1, wyb sl1* repeat to last two sts, p1, k1

Abbreviations:
r = row
sts = stitches
k = knit
p = purl
wyf = with yarn in front 
wyb = with yarn in back

The rule is that you slip every other stitch (as if to purl) and that you always carry the yarn on the right (front) side of the work.

This creates a kind of structure that makes you think of a woven fabric, rather than a knitted one. The backside of the work reminds you of moss stitch. 




Christmas Knitting


How's the Christmas knitting going? Are you like me and are starting to realise that you're not going to make this year (either)? 
I was very ambitious last yarn and decided that I would knit sweaters for everyone. I didn't have time to finish a single one! But, during the year I've had time to do three of my Christmas sweaters and give them to the persons they where made for, so I think I'll make smaller gifts this year and then continue handing out sweaters and they're finished during the year instead. I'm not at all into stress knitting!

Happy knitting!

Stefan

4 kommentarer:

  1. Jag provade på den här tekniken på syfestivalen på Älvsjö vid Stickas! bord. Det blir ett väldigt trevligt material. Jag tror det skulle bli snyggt som underlägg också :)

    Julstickningen, ja... Hmmm.... Det kunde gå bättre... Jag vill egentligen bara egosticka :)
    En sjal är klar. Hade tänkt att "bara" sticka en tröja, en väst, en sjal och tre par strumpor. Oj då, bara en månad kvar? Nä det är nog kört, hahaha!

    SvaraRadera
  2. Just found your blog via Pinterest posts of the BRILLIANT zipper installation method... and now I see there is a lot here to enjoy. I look forward to checking back often. Hoping you have just the right balance of knitting and other activities to make life good in 2014.

    SvaraRadera
  3. Tack för sticktips, vad fint det blir. Jag gjorde en liten provbit igår och gillar verkligen den där "vävda" looken. Och så är baksidan snygg också!
    Trevlig helg önskar Elisabet

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera