måndag 17 juni 2013

World Wide Knit in Public Day



I lördags var det så dags för World Wide Knit in Public Day. Evenemanget har pågått en hel vecka, men det verkade av någon anledning vara som mest på gång just i lördags (15/6).

Jag hade bestämt mig att medverka på två tillställningar, en stickning på pendeltåg i västra Stockholm, arrangerad av Stäkets Hantverk & Design och Ateljé Huskroken samt en stickträff i Kungsträdgården i centrala Stockholm, arrangerad (delvis av undertecknad) genom Facebookgruppen Stickklubben Stockholm.

Tågstickningen var väldigt rolig! Vi var omkring 10 personer som åkte fram och tillbaka med pendeltåget mellan Kallhäll och Barkarby och stickade för fullt! Jag hade tagit med mig två olika stickningar, ett par sockor i mitt hemfärgade garn och min fair isle-kofta i grått och brunt. Det var lite stressande att sitta på tåget och veta att man strax skulle av (det är inte så långt mellan Kallhäll och Barkarby), och vilja hinna klart sitt varv eller så innan det är dags att plocka ihop. Inte hade jag gjort det lätt för mig heller som hade råkat hamna på det enda stället på sockan där man måste sätta markörer med ett visst antal maskors mellanrum. Men det gick och det blev otroligt nog också rätt! På grund av tågstickningens lite stressade natur, så tog jag inga bilder där tyvärr. Men det är möjligt att någon annan stickbloggare har bilder därifrån.

Efter tågstickningen så var det dags att dra sig in mot stan. Stickeventet där tågstickningen ingick fortsatte dock med en picknick.

Väl framme i stan blev det en snabb lunch och sedan installerade jag mig i halvskuggan på TheHuset i Kungsträdgården, där vi skulle ses och sticka. Jag köpte lite fika och det tog inte många minuter innan nästa person dök upp! Folk kom och gick lite hela tiden, men vi var nog som mest uppe på omkring 20 personer.



Det blev en jättetrevlig stickträff och många, många, många maskor stickades! Det var så väldigt trevligt att träffa alla (som man normalt bara "träffar" online) och att se allas fantastiska stickningar och virkningar! Det var grymt inspirerande och imponerande!

Men, allt har ju som bekant en baksida, och det kan vara värt att nämna att vi inte blev alltför trevligt bemötta på TheHuset (som namnet till trots inte hade speciellt många sorter eller kunde speciellt mycket om just the). Efter ett par timmar av kontinuerligt stickande och fikade så blev vi mer eller mindre ombedda att gå, med motiveringen att det dels behövdes plats för fler gäster (vilket inte var sant, då det fanns lediga bord hela tiden vi var där) och dels att "tänk om alla skulle göra så!". Och ja, kära TheHuset-människor - TÄNK om alla skulle sticka och vara trevliga! HUR skulle det då gå?! 
Nåväl, vi bestämde oss för att mer eller mindre strunta i detta och sitta kvar, då flera precis hade köpt fika och satt sig ned när vi blev tillsagda. Vi fortsatte dessutom köpa fika under de två timmar (!) till som vi stannade. 
Jag förstår verkligen om caféägare stör sig på människor som kommer och köper fika och sitter kvar länge, men då får man faktiskt sätta upp en skylt om att det man köper kommer med en tidsbegränsning. Och motiveringen "tänk om alla skulle göra så!" går ju inte ihop alls, för normalt sitter ju folk och pratar på caféer och det gjorde ju vi också, med enda skillnaden att vi stickade under tiden. 
Nåväl, jag ska inte bli för långrandig om just detta, men det kan vara värt att komma ihåg var det inte (!) är en bra idé att gå om man är ett kompisgäng som vill gå ut och ta en fika och sticka lite...


Jag har läst om flera som bloggat om den här träffen, så kika gärna in på Marias garnhändelser och Knit-Marie, där även jag fastnade på bild, i sällskap av min grå-bruna kofta. 

Jag är inte så mycket en person som går på stickcaféer och så, men den här dagen har verkligen fått mig att vilja gå på mer såna tillställningar, så vi ses säkert på någon sådan framöver! 

/ Stefan



3 kommentarer:

  1. Vad kul och trevligt det såg ut! Önskar att jag hade pallrat mig iväg också. =)

    SvaraRadera
  2. Jag är glad över flera saker. Dels över att du har börjat blogga och framförallt, att jag har hittat dig. Ditt inlägg om att färga garn var ju SÅ klockrent och garnerna blev sådana Darlingar tycker jag.
    Sen glädjs jag åt att du upptäckte finessen med stickcaféer o dyl. Jag har nämligen ganska nyligen gjort samma upptäckt. Rackarns vad mycket man kan lära av varandra! Och framförallt, vad skönt det är att höra att "alla andra" har hemult sjukt stora garnsamlingar de också.
    Sarah

    SvaraRadera
  3. Tack för ditt härliga referat. Verkar jättekul. Jag blir väldigt avundsjuk. Här i Trollhättan händer ingenting. Har försökt få igång lite stickevent, men ingen större respons, om ens någon. Får pallra mig till Stockholm eller kanske Göteborg i stället.

    SvaraRadera