måndag 7 oktober 2013

Flerfärgsstickning med lyfta maskor, dubbelstickning & garnfärgning / Multi-colour knitting with slipped stitches, double knitting and yarn dyeing



Det märks verkligen att det är höst! Inte bara på temperaturen ute och att man nu gör bäst i att ta med sig en halsduk när man går till jobbet, utan även för att jag jobbar så pass mycket att jag känner att jag knappt hinner varken sticka eller blogga något. Nåväl, här kommer ett inlägg! :)

Flerfärgsstickning med lyfta maskor


För ett tag sedan gick jag en kurs i den här tekniken på min favoritgarnaffär Litet Nystan här i Stockholm. Kursen hölls av Lotta Bengtson och Madelaine Jansson, kanske mer kända som 2stickare. De har inte bara skrivit en bok om den här tekniken, de har också stickat hundratals provlappar i all världens olika färger, för att testa de olika mönstren. På kursen hade de med sig en hel massa provlappar och det var väldigt kul och bra att kunna se de olika mönstren uppstickade i verkligenheten, så att säga. Även om saker och ting kan bli väldigt fint på bild, så är det ju trots allt skillnad att se dem 3D i verkligheten. 
Under kursen gav jag mig på att sticka tre olika mönster: "Liljor", "Liljor - variant" och det trefärgade mönstret "Tennfönster". Jag stickade med sockgarn som jag färgat hemma själv och stickor 2,5 mm. 

Här är en provlapp i mönstret "Liljor - variant":


Dubbelstickning


Dubbelstickning är en teknik där man stickar ett material utan avigsida. Eller rättare sagt - där man inte ser de aviga maskorna. Man använder oftast två kontrasterande färger och mönstret som finns på sida A kommer att bli motsatt på sida B. Om man t.ex. stickar en halsduk i vitt och svart så kommer den kanske vita bakgrunden på sida A vara svart på sida B och de kanske svarta detaljerna på sida A kommer vara vita på sida B. 
Dubbelstickning låter avancerat och det ser "svårt" ut, men det är i själva verket väldigt enkelt (om än lite långsamt). Det gäller bara att komma på ett bra sätt att lägga upp på och ett bra sätt att göra sidorna på. Det finns precis hur många sätt som helst att göra dessa saker på, men jag har några favoriter. 
För uppläggningen så gör jag en ögla bestående av färg A + B. Jag sätter den på en sticka och lägger sedan upp en maska med färg A och sedan en maska med färg B (det kan vara bra att veta att det är färg B i det här fallet som kommer bli din "bakgrundsfärg" när du börjar sticka sedan) och fortsätter sedan på det sättet, med varannan maska i färg A och varannan i färg B. Det man också bör känna till är att för att göra en halsduk som är, låt oss säga, 50 maskor bred, så måste man lägga upp 50 maskor av både färg A och färg B, alltså totalt 100 maskor. 
Sedan är det bara att börja sticka! Sticka en rät maska i färg B (som kommer vara den första på stickan om du lagt upp enligt den metod jag använder), med båda garnerna bakom arbetet, lägg sedan båda garnerna på framsidan av stickan och sticka en avig maska i färg A (var noga med att bara sticka med garn A här, men att låta färg B vara med på framsidan av arbetet - alltså den sida som du har mot dig). Det är hela principen av dubbelstickning! Det är som att sticka resår med en rät och en avig, fast med två trådar hela tiden. 
Det finns också ett oändligt antal sätt att hålla garnerna på, allt från båda trådarna med samma finger (vilket jag använder mig av) till ett garn i vänster hand och det andra i höger hand. Det är väldigt olika och bäst är att prova sig fram till vad man själv är mest bekväm med.

Jag stickar just nu halsduken "One Ring Scarf", vilket är ett nästan 600 varv långt diagram i dubbelstickning, med texten från härskarringen från J. R. R. Tolkiens Sagan om Ringen som mönster. 
Jag stickar den i det underbara garnet Malabrigo sock i färgerna Côte d'Azure och Tiziano Red och med stickor 3,5 mm. 


Garnfärgning


Jag har färgat en del garn också. Det kanske mest äventyrliga var två härvor sockgarn som skulle bli lila i lite olika nyanser. Svårigheten med just färgen lila är att den ganska lätt delar sig och blir rött plus blått, vilket ju är den blandning som ger just lila. Jag har sett otaliga (skräck)exempel på det här på olika hemsidor och i olika videos, men det har (ta i trä) inte hänt mig än. Jag är dock alltid noga med att provfärga lite garn när jag vill ha just lila, och se om färgerna delar på sig eller inte. 


Det var allt för den här gången. Jag hoppas att kunna återkomma ganska snart med lite mer stickningsbloggande. :)

Sticka lugnt! 

/ Stefan




This entry will be translated to English soon. Please have patience and I'll try and do it in a day or two. Sorry for the delay! / Stefan


1 kommentar:

  1. Är dubbelstickning samma sak som tvåändsstickning? Jag stickar ytterst sällan med mer än en färg. Jag kan på sin höjd tänka mig att sticka randigt à la Pippitröja men ditt inlägg om dubbelstickning fick mig riktigt lockad att prova på det.

    SvaraRadera