tisdag 15 oktober 2013

Mitt första mönster / My first pattern



Mitt första mönster


Så har det då äntligen hänt! Jag har publicerat mitt första mönster på Ravelry! Jag började för en tid sedan sticka vad jag hade planerat skulle bli en mössa som jag ville göra ett mönster av, men det visade sig sedan att jag designat mer eller mindre en mössa som redan finns. Min är dock lite annorlunda, och jag bestämde mig för att publicera mönstret som ett gratismönster. 

Mössan heter Autumnus och är en höstfärgad mössa som stickas i Zauberball, i färgen "Oktoberfest" (man får förstås använda vilken färg och vilket garn man vill, men det var de jag använde). 


Det lite speciella är kanten nedtill på mössan, som stickas först som ett slätstickat parti, sedan ett varv med omslag, sedan ett till slätstickat parti och sedan viker man stickningen med de räta maskorna utåt och stickar ihop det, innan man fortsätter med själva mössan. 

Mönstret finns att ladda ned gratis om man klickar här.


Det här är jättespännande och jag känner nästan att jag genast vill sätta mig och skriva ihop nästa mönster! :)

Sticka lugnt! 

/ Stefan


My first pattern


So, it has finally happened! I've published my first pattern on Ravelry! A while back I started knitting a hat that was to become a pattern, but as it turned out I had designed a hat that more or less already exists. Mine is a bit different, though, and I decided to publish it as a free pattern. 

The hat is called Autumnus and it's an autumn-coloured hat that you knit in Zauberball, in the colourway "Oktoberfest" (you can of course use and colour and any yarn you like, but these are the ones I used). 


The thing about that pattern that's a bit special, is the edge at the bottom, that you first knit up as a piece of stockinette, then do a row with yarn overs and then another piece of stockinette and then you fold the knitting at the yarn overs with the knit stitches facing outwards and knit it together, before you continue with the hat.

The pattern is available for download for free on my Ravelry page, click here to get it.


This is really exciting and I almost feel like I want to sit down and write down my next pattern straight away! :)

Happy knitting!

/ Stefan


4 kommentarer:

  1. Fint! Blir inspirerad! Just lagt in mitt första arbete på Ravelry på inspirationsflödet i Online Stickcafé. Pax

    SvaraRadera
  2. Fin mössa. Jag gillar att mössan får lite volym pga av åsarna och att den inte sitter som smetad på huvudet. Jag har just laddat ner mönstret (tack för det) och hoppas kunna sticka den i mitt Malabrigo Lace som blev över efter en sjal jag just gjort klar. När jag bara läser mönstret blir jag lite brydd men jag tror det löser sig när jag väl sitter med stickor och garn. Annars återkommer jag. ;0)

    SvaraRadera
  3. Hej igen. Jag tänkte fel med garnet så jag får avvakta med mössan tills jag hittar ett som passar bättre. För jag är grymt sugen på att sticka din mössa.

    SvaraRadera
  4. Hej. Jättevacker mössa, som jag just stickat i en blågrön variant fast i ett annat garn, regia. Mössan blev jättefin och kanten är jättefin och bra med dubbel kant nu när det är så kallt. Inte så van stickare så det är kul. Undrar varför en ska byta garn då en byter håll??? och sen undrar jag över slutet, ska jag bara göra minskningar på första varvet efter tionde åsen? och bara göra ett varv där med räta och sedan göra en ny ås direkt ... och sedan ta in ett varv 2m tills. Då får jag ett hål som avslut för jag har många maskor kvar! Eller läser jag fel?
    Stickhälningar Karin

    SvaraRadera