fredag 16 augusti 2013

Garnhyllor för katter och biltur / Yarn shelves for cats and roadtrip



Först av allt vill jag säga att det är jättekul att så många kommenterat tävlingsinlägget och är med och tävlar om en härva garn! Hoppas fler hittar dit och vill vara med! Inlägger finns här och tävlingen pågår till midnatt tisdag den 20 augusti 2013. Lycka till!

Garnhyllor för katter

När vi satte upp hyllorna i garnrummet och började fylla dem med garn glömdes en viktig detalj bort - det måste ju finnas plats för katter också
Häromkvällen så fick jag detta förklarat för mig av en katt, och plockade således ur en hylla och la in en hopvikt handduk att ligga på, så nu finns det även en katthylla där. Perfekt plats att ligga och hålla koll på allt på (eller bara sova)!



Biltur

För att "fira" att det är sista vardagen av min sambos semester, så tog vi bilen och begav oss mot Uppsala, där ett besök på garnaffären YlloTyll stundade. 


Väl framme hittade vi ett parkeringshus alldeles bredvid YlloTyll där vi ställde bilen och så kikade vi in denna väldigt mysiga butik! 


Jag hade redan sedan innan sett ut ett lingarn som jag har tänkt sticka en tröja till en vän av. YlloTylls Lin spinns och färgas av Holma Hälsingland i Forsa i Hälsingland, som grundades som just ett linspinneri 1898 som på 1950-talet var europas modernaste linspinneri! 
Jag köpte fyra härvor, två mörkblå och två turkos. Garnet har en fantastisk lyster, stickas med stickor 2,5 - 4 mm och är 260 m / 100 g. 


Vad tycker ni om lin? Vad stickar ni helst i lin? Vad stickar ni helst inte i lin?

Vi promenerade och kikade lite även på andra ställen. När jag ser second hand-butiker så brukar jag försöka kika in och se om de har något garn liggandes, vilket de rätt ofta har. På Myrorna i Uppsala hittade jag inte speciellt mycket garn, men däremot hittade jag den här stackars ensamma och misshandlade stickan: 


Den fick dock inte följa med oss hem. 

Sticka lugnt!

/ Stefan





First of all I'd like to say that it's so nice that so many have commented on the contest entry and thereby have joined the contest for a hank of sock yarn! I hope more people will find their way there and want to join! You'll find the entry here and the contest is open until midnight (Swedish (CET) time), Tuesday 20th of August 2013. Good luck!

Yarn shelves for cats

When we put up the shelves in the yarn room and started filling them up with yarn there was a small but ever so important detail that was forgotten - there has to be room for cats too!
I have this explained to me by a cat the other day and vacated one of the shelves and put in a towel to lay on, so now the yarn room also have a cat shelve. It's a perfect place to hide and still be able to keep track of what everyone is doing (or just sleep)!


Roadtrip

To "celebrate" that it's the last weekday of my partner's vacation, we got into the car and headed for Uppsala, to visit the yarn store YlloTyll


When we arrived in Uppsala we found a car park right next to YlloTyll, so we left the car there and went to visit this very nice shop!


I had already looked up a linen yarn that I want to knit a sweater for a friend with. YlloTyll's linnen yarn is spun and dyed by Holma Hälsingland in Forsa in the province Hälsingland, which was founded as a flax-spinning mill in 1898 and was during the 1950's the most modern flax-spinning mill in all of Europe!
I bought four hanks, two dark blue and two turquoise. The yarn has a fantastic shine to it, you knit it with 2,5 - 4 mm (US size 1/2 to 6) and it's 260 m (284 yards) / 100 g.


What are your thoughts about linen yarn? What do you like to knit in it? What don't you like to knit in it?

We took a walk and looked arount. Whenever I run into a second hand store I like to have a look and see if they have any yarn, which they quite often do have. At Myrorna in Uppsala I didn't find much yarn, but I did find this lonely and beaten up knitting needle:



It didn't get to come with us home, though. 

Happy knitting!

/ Stefan




5 kommentarer:

  1. Jag har precis blivit linfrälst :-) Jag undvek att sticka i lin tidigare, men nu har jag blivit klar med en kofta som känns fantastiskt skön.

    Ett tips: jag har köpt Verena och det finns några mönster för killar där. Jag kommer ihåg från någon av träffarna du efterlös fler mönster. Här kan du kika på modellerana: http://www.verena-stricken.com/index.php?id=172

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är lin härligt? :)

      Ah, vad kul! Det ska jag kolla in! Tack så mycket!

      Radera
  2. Jag har aldrig stickat i lin, men köpte 2 härvor rödmelerad Kalinka på en "bloppis" för lite sedan. Tänker försöka hitta lite passande till på Syfestivalen, för jag såg en så väldigt bra "kofta" på en kvinna i somras. En bra luftigt stickad, alldeles rak med korta ärmar. Perfekt att ha över linne eller så när man måste vara "lite klädd" i affär eller så under varma sommardagar.
    För övrigt has här 2 nåååågot avundsjuka siameser just nu....

    SvaraRadera
  3. Har inte stickat så mycket i lin, men gillar det. Din garn aka katthylla får jag ta efter här fast det får väl bli tre platser.

    SvaraRadera
  4. Fin och trevlig blogg du har!Har precis blockat en kortärmad tröja i det turkosblå lingarnetfrån Yllotyll. Ett tips jag fick för en massa år sedan är att använda stickor av trä, metallstickor är för halkiga för lin och det är lätt hänt att man tappar maskor. Men lin är härligt! /Agneta

    SvaraRadera