torsdag 9 maj 2013

Bridgeport & Brigade



Bridgeport & Brigade


Just nu stickar jag på två tröjor, en kofta och en pullover (nåja, förutom de andra fyra fem stickningarna som ligger utspridda över hela lägenheten). De är båda designade av den amerikanska designern Todd Gocken och heter "Bridgeport" och "Brigade". 
Det är väldigt skönt att ha två såpass olika stickningar igång samtidigt, eftersom Bridgeport stickas i ett tunt garn med stickor 2.25 mm och Brigade stickas med ett lite tjockare garn med stickor 4.5 mm. Det är otroligt vad mycket snabbare det går med de lite större stickorna, även om de verkligen inte alls är SÅ mycket större!

Första gången jag såg något alls av Todd Gocken var i tidningen The Knitter, som jag prenumererar på. Där var det just koftan Bridgeport som var med, och jag tänkte att jag någon gång skulle våga mig på att sticka den. Det är verkligen ett jättejobb!
Så för några veckor sedan, så satt jag hemma och fick för mig att nu var det dags och jag beställde garn och började. Koftan stickas i ett alldeles fantastiskt fint garn från Skottland - J C Rennies Supersoft Lambswool 4ply! Det är ett till en början lite lätt strävt garn som man direkt känner blir mjukare när man hanterar det. Färgerna är fantastiskt fina och jag ser verkligen fram emot att sticka vidare på den här koftan och så småningom också bli klar med den (jag räknar dock inte med att det kommer gå speciellt snabbt, eftersom ett varv tar omkring en halvtimme...). 




Sedan har vi då tröjan Brigade, som jag började med i förrgår. 
Den stickas i ett av mina absoluta favoritgarn - Cascade 220 från Cascade Yarns! Det är ett ullgarn som är mjukt och alldeles otroligt skönt att sticka i! Det är väldigt sällan jag har upplevt några som helst problem med det, och det är väldigt kul att äntligen sticka en vuxentröja i det! Jag har bara stickat babykläder och mindre grejer i det tidigare. 
Brigade är en ganska åtsittande tröja med en dragkedja i halsen, lite på sidan. Jag har ett väldigt bra knep för hur man sätter i dragkedjor i stickat, vilket jag får chansen att återkomma om senare, när det börjar bli dags för det. Än så länge består min Brigade dock bara av en och 1/3 ärm, men det går fort att sticka i det här garnet, så det kommer nog inte dröja speciellt länge innan jag kan börja med själva kroppen av tröjan. 
Det här är för övrigt första gången jag ser ett mönster där man uppmanas att börja med ärmarna istället för med själva kroppen, vilket ju är en alldeles grym idé - då är det ju bara det roliga kvar sen när man är klar med ärmarna! :)


För den som är nyfiken på Todd Gocken och hans mönster och stickning, så finns det mer på hans hemsida: Todd Gocken Designs


/ Stefan


Bridgeport & Brigade


At the moment I'm knitting two sweaters, a cardigan and a pullover (well, apart from all the other knitting projects that are scattered all over the flat). They're both designed by the American designer Todd Gocken and are called "Bridgeport" and "Brigade".
It's nice to be knitting two things that are that different from each other at the same time, Bridgeport being knitted in a fingering weight yarn with 2.25 mm needles (US size 1) and Brigade being knitted in a worsted weight yarn and 4.5 mm needles (US size 7). I'm always amazed at how much faster the knitting goes with the larger size needles, even though they're not THAT much larger!

The first time I saw the work of Todd Gocken was in the magazine The Knitter, to which I now subscribe. It was the cardigan Bridgeport that caught my eye, and I thought to myself that I'd like to try and dare to knit that at some point. It's a lot of work!
A few weeks ago, sitting around at home, I was suddenly struck by the idea that now is the time to do this, so I ordered the yarn and started it. The cardigan is knit in fantastically nice yarn from Scotland - J C Rennie's Supersoft Lambswool 4ply! It is a bit coarse at the first touch, but as soon as you've started using it and handling it, it changes and becomes much softer. The colours are amazing and I'm really looking forward to continue knitting this cardigan and at some point even finishing it (I'm not counting on finishing it anytime soon though - a single row takes about 30 minutes!).




Then there is the pullover Brigade, which I started knitting the day before yesterday. 
You knit it in one of my favourite yarns - Cascade 220 from Cascade Yarns! It's a worsted weight wool yarn that's soft and an absolute joy to knit with! I haven't really had any problems with it at all and I'm very happy to finally be knitting a grown up sweater in it! So far I've only been knitting baby size sweaters and other projects in it.
Brigade is a pullover with a fairly tight fit with a zipper in the neck, kind of on the side. I have a very good trick on how to sew in a zipper into you knitting, which I'll have the chance to get back to later when I've finished the sweater. So far my Brigade only consists of a third of a sleeve, but knitting with this worsted weight yarn and the larger size needles makes it quite quick, so I don't think it's going to take too long before I can start the body of the sweater. 
This is the first time I've run into a pattern where the designer has you starting with knitting the sleeves instead of the body of the sweater, which is a great idea - once you've finished the sleeves you only have the fun part left! :)


For those of you that are curious about Todd Gocken, his designs and his knitting, there's more information on his website: Todd Gocken Designs

/ Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar