onsdag 15 maj 2013

Svårigheten med att sticka bara ETT projekt



Är det inte väldigt svårt att hålla sig till en stickning, till att den är klar? Jag tycker det är väldigt svårt, för när jag är klar med 3/4 av arbetet så känner jag plötsligt för att sticka något helt annat.

Jag har stickat på min "Brigade". Ärmarna är på plats och jag har börjat minskningarna upp mot halsen. Det går ganska bra, även om jag är lite missnöjd med hur mina SSK (slip-slip-knit*) ser ut. Jag såg en väldigt intressant video med Cat Bordhi i går kväll, där hon delar med sig av ett knep för hur man kan strama upp sina SSK's. Klicka här för att se videon.
Så, nu funderar jag på att backa upp till innan mina minskningar och göra på hennes sätt istället. Jag är alltid lite skeptisk till att backa i min stickning dock, så vi får se... Det är nog lite pga detta som stickningen ligger och vilar lite nu, jag måste bara bestämma mig för hur jag ska göra med den.

Men...!

I går blev jag alldeles superinspirerad att sticka strumpor och sockor! Efter att ha sett diverse videos på YouTube och fått så himla bra tips och knep, så vill jag bara sätta mig och designa och sticka socka efter socka efter socka... Jag började på några olika grejer i går, men inget som direkt blev något. Jag har tänkt sticka ett par sockor till mig själv i ett fint grönt sockgarn som jag köpte i Tallinn i februari, dock. Jag vill gärna testa lite olika tekniker, saker som jag inte testat innan.
Hur stickar ni era sockor? Följer ni något mönster, eller hittar ni på nya grejer hela tiden? Vilken typ av häl gör ni? Börjar ni uppifrån eller nedifrån?

Jag har fastnat för Judy's Magic Cast-On, vilket är ett sätt att lägga upp på för att börja sockan från tån. Den är helt utan skarv och det blir väldigt snyggt! Det jag gillar med att sticka sockan upp från tån är att man inte behöver oroa sig för om garnet ska räcka, för det är ju bara att sticka på till garnet tar slut.
Vad gäller häl så har jag tänkt mig att testa Cat's Sweet Tomatoe Heel, för jag tycker den är rätt snygg, plus att man slipper allt det där krims-kramset med att sticka en häl-flärp och sedan plocka upp maskor på sidan av den och minska och hålla på.

Hur gör ni för att hålla er till ett arbete till det blir färdigt? Finns det några knep för detta, eller är det bara självdisciplin som gäller? Kommentera gärna!

/ Stefan





*SSK, eller slip-slip-knit betyder: lyft en maska rätt, lyft nästa maska rätt, sätt i vänster sticka genom dem igen och sticka dem genom den bakre maskbågen. Det är en vänsterlutande minskning, till skillnad från att sticka två maskor tillsammans, vilket är en högerlutande minskning.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag känner igen det där med att nästa projekt ofta är roligare :-). Jag har kommit fram till att det för mig funkar bra att "få" ha 2 projekt på gång samtidigt. Gärna ett lite enklare som bara flyter på och ett lite mer avancerat. hihi, Det tråkiga med strumpor tycker jag är att man ska göra 2! Likadana helst! Lycka till! Hälsn Annika

    SvaraRadera
  2. Hur jag gör för att hålla mig till ett projekt? Ha ha - jag tillåter mig att hålla på med så många jag vill numera. (Förr brukade jag hålla mig till två, men de blev alltid klara ungefär samtidigt, och det passar mig bättre att ha flera olika slags projekt i olika stadier.)

    Ett stickningsrum! Nu blev jag riktigt avundsjuk - och vad trevligt med garngardiner :-)

    SvaraRadera