måndag 13 maj 2013

Brigade - snart MED ärmar!



Nu har jag äntligen (!) blivit klar med själva kroppen av tröjan Brigade och i morgon ska den få ärmar och jag får börja med slutfasen av tröjan. Jag tycker alltid att det är den roligaste biten, när allt börjar komma ihop och man börjar se hur det kommer bli. Själva stickadet av ärmarna och kroppen (som i det här fallet var mest bara slätstickning) känns ganska mycket som en transportsträcka.



Tröjor kan monteras ihop på en rad olika sätt och i det här fallet stickas ärmarna separat och sedan stickas kroppen av tröjan runt runt på rundsticka och när kroppen sedan blivit tillräckligt lång så trär man helt enkelt på ärmarna på samma sticka som kroppen och stickar färdigt tröjan upp till kragen.
Sen finns det varianter där man stickar fram- och bakstycke för sig, och där man sedan syr ihop allt. Det finns också varianter där man börjar tröjan upptill och stickar den nedåt. Det finns också en rad olika typer av ärmar.
Jag ska nog skriva ett inlägg om tröjans anatomi och vad det finns för olika sorter lite längre fram! :)



Det blir ett lite kortare inlägg i kväll, men jag återkommer med nya stickäventyr snart! :)

/ Stefan



Tröjan "Brigade" är designad av Todd Gocken och mönster finns att köpa på Ravelry. Jag stickar den i Cascade 220, ett 100% ullgarn från Cascade Yarns och med stickor 4.5 mm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar